روش هایی جهت آموزش رنگ ها و اشکال به کودکان

دوشنبه 06 بهمن 18:26

یادگیری اشکال و رنگ ها از اولین آموزش ها به کودک است. با اینکه تشخیص رنگ و شکل اشیا برای کودک یک بازیست اما در واقع برای رشد شناختی کودک ضروریست و پایه درک مفاهیم ریاضی از مرتب کردن گرفته تا تشخیص الگو و هندسه و ... می باشد!


روش هایی جهت آموزش رنگ ها و اشکال به کودکان

شما به عنوان والدین كودك چه كاری می توانید انجام دهید تا كودكتان این مفاهیم را به خوبی فراگیرد؟ فعالیت هایی كه در زیر شرح داده می شود را امتحان كنید تا بتوانید به كودكتان كمك كنید تا اشكال و رنگ ها را به خوبی تشخیص دهد.
 
دنیایشان را رنگی كنید!
 
بهترین روش برای آموزش رنگ ها به كودكان، استفاده از محیط اطرافشان است. از خودتان بپرسید چه چیزی در زندگی یك كودك سه ساله اهمیت دارد؟ "انتخاب یك لباس بنفش یا زرد"، "انتخاب موز زرد رنگ یا سیب قرمز رنگ". از این فرصت های آموزشی استفاده كنید تا كودكتان به سرعت رنگ ها را یاد بگیرد.
 
برخی از این فعالیت های تشخیص رنگی كه شرح داده می شود را در طول روز انجام دهید و ببینید كودكتان با چه سرعتی رنگ ها را یاد می گیرد.
 
توضیحات رنگی
 
هنگام صحبت در مورد محیط اطراف از كلمات رنگی استفاده كنید. مثلا به جای اینكه بگویید: "عزیزم می تونی اون كاسه رو برای مامان بیاری" بگویید: "عزیزم می تونی اون كاسه قرمز و برای مامان بیاری"
 
یافتن غذاهای رنگی
 
از غذاهای رنگی استفاده كنید این كار هم باعث می شود كودكتان تشویق به خوردن شود و هم می توانید از این فرصت استفاده كنید و رنگ ها را با هم یاد بگیرید مثلا از او بپرسید غذای قرمز رنگ را به شما نشان دهد یا بپرسید گوجه سبز چه رنگیست. از آنجایی كه چندین وعده غذایی در روز استفاده می شود، این كار فرصت مناسبی به شما می دهد تا آموزش رنگ ها را برای كودكتان جالب و جذاب كنید.
 
زمان حمام تان را رنگی رنگی  كنید!
 
می توانید از شامپو و صابون های رنگی استفاده كنید یا مثلا از كودكتان بپرسید دوست دارد وسایل حمامش چه رنگ هایی باشد مثلا دو رنگ انتخاب كند. با این روش هم حمام كردن برایش جذاب خواهد بود و هم رنگ ها را به خوبی یاد خواهد گرفت.
 
خانواده رنگی!
 
اگر كودكتان در درك و یادگیری یك رنگ خاص مشكل دارد یه روز را به آن رنگ خاص اختصاص دهید مثلا همه لباس هایی با آن رنگ بپوشند یا غذاها و میان وعده هایی با آن رنگ تهیه كنید (نیاز نیست كل غذا به همان رنگ باشد بلكه می تواند بخش زیادی از آن غذا را تشكیل دهد مثلا ژله های رنگی یا اگر رنگ مورد نظر شما نارنجی است ماكارونی و هویج و ...) و آن رنگ را در محیط اطراف تان به او نشان دهید مثلا علائم راهنمایی رانندگی، گل ها، بسته بندی خوراكی ها، ماشین ها و ...
 
از كتاب ها كمك بگیرید
 
دنبال كتاب هایی باشید كه رنگ ها را به كودكان آموزش دهند یا مثلا كتاب هایی كه پر از تصاویر هستند و باید رنگ آمیزی شوند.
 
دنیایشان را پر از شكل كنید
 
از چیزهایی كه در دسترس تان هست برای آموزش شكل ها به كودكان استفاده كنید. از كودكتان بخواهید كه با استفاده از بدنش شكل هایی را بسازد مثلا دو انگشتس را به م بچسباند و یك دایره بسازد و ... مثلا با هم بشینید و سوالهایی به این صورت بپرسید و اجازه دهید او ادامه دهد : "چطوری می تونیم  ..."
 
لازم نیست اسباب بازی های گران قیمت بخرید می توانید از هر آنچه كه در خانه دارید مثل كاسه، فنجان، ظرف غذا استفاده كنید. فعالیت های زیر كمك می كند تا مهارت تشخیص شكل كودكتان را تقویت كنید:
 
مرتب كردن شكل ها
 
از كودكتان بخواهید تا در مرتب كردن ظرف های غذا غذا به شما كمك كند. از او بخواهید تا در مناسب برای هر ظرف یا قبلمه را بیابد. ابتدا ظرف ها را بر اساس شكل شان گروه بندی كنید سپس در مناسب را بر اساس اندازه هر ظرف بیابید. در حین انجام كار در مورد شكل ها صحبت كنید. جایزه شما این است كه كابینت ظرف هایتان مرتب می شود!
 
جستجوی شكل ها
 
یك ذره بین مانند ذره بین كارگاه ها برای كودكتان بخرید یا یك ذره بین مقوایی برایش درست كنید و از او بخواهید كارگاه اشكال شود! یعنی باید در خانه جستجو كنند و شكل های مختلف را بیابد مثلا در مستطیل شكل، قالیچه و پادری های دایره ای، كتاب های مربع شكل و ...
 
وعده های غذایی شكلی
 
می توانید مثلا میوه ها، نان، كیك و سایر خوراكی ها را به شكل های مختلف ببرید و از او بخواهید قبل از خوردن آن نام هر شكل و حتی رنگ آن را بگوید!
 
نمونه غذاهای شكلی جهت آموزش كودكان
 
شكل های حسی
 
به كودكتان كمك كنید تا شكل ها را با انگشتش بكشد مثلا انگشتش را رنگی كند و روی یك كاغذ یا یك سطح شكل های مختلف را بكشد یا این كار را با پودر یا شن انجام دهد و اگر در حین كشیدن آن اشتباه كرد می تواند به راحتی آن را اصلاح كند.
 
كتاب ها
 
كتاب هایی بخرید كه در آن اشكال را آموزش می دهند تا كودكتان شكل های پرینت شده بر روی كاغذ را ببیند.


مهدكودك     آموزش نقاشی     مربی مهدكودك     آموزش رنگ ها به كودكان                                                
chapta