7 راهکار جهت افزایش مهارت خواندن از طریق قصه خوانی

دوشنبه 06 بهمن 17:34

اغلب والدین می دانند که داستان خواندن به مدت یک ربع، هر روز یکی از مهمترین فعالیت هایی است که می تواند به کودک شما کمک کند که خواندن را یاد بگیرد و در مدرسه موفق شود اما چیزی که ممکن است شما ندانید نکاتی است که مربیان و معلمان در هنگام داستان خوانی جهت افزایش مهارت خواندن کودک از آن ها بهره می گیرند. در این مطل 7 راهکار برای این کار به شما آموزش داده می شود...


7 راهکار جهت افزایش مهارت خواندن از طریق قصه خوانی

راست به چپ
 
ممكن است در ابتدا ساده به نظر بیاید اما گذاشتن انگشتتان زیر كلمات هنگام خواند كتاب، می تواند درس های ارزشمندی برای كودكتان به همراه داشته باشد. جهت راست به چپ و بالا به پایین در زبان فارسی برای كودكان طبیعی نیست. آن ها باید این مهارت ساده را یاد بگیرند و چه روشی بهتر از این كار! با این كار كودك كم كم می تواند كلماتی كه می خوانید را تشخیص دهد و با آن ها آشنا شود.
 
كار با كلمات
 
اگر كودكتان كنجكاو باشد در حین خواندن ممكن است معنای كلماتی كه نمی داند را از شما بپرسد و خواندن یك فرصت عالی برای افزایش دایره لغات كودك است. پس از اینكه یك بار كتاب را خواندید، در مورد برخی از كلماتی كه كودك با آن ها آشنا نیست، گفتگو كنید لازم نیست كودك معنای همه این كلمات را به خاطر بسپارد بلكه این گفتگو باعث می شود تا پیش زمینه در ذهن او شكل بگیرد و بعدها كه شروع به خواندن كرد، خواندن و فهم این كلمات كه قبلا با آن ها آشنا شده است برایش راحت تر باشد. (این مسئله در مورد افراد بزرگسال نیز صادق است مثلا شما مبحثی را قبلا مطالعه كرده اید اما آن را به صورت كامل متوجه نشدید ولی دفعات بعدی كه با آن مطلب مواجه می شوید بسیار راحت تر آن را درك می كنید)
 
آشنایی با علائم نشانه گذاری
 
ممكن است نیازی نباشد كودك با نقطه، علامت سوال، علامت تعجب و سایر علائم نشانه گذاری فارسی آشنا شود ولی اگر هنگام خواند كتاب او را با این علائم آشنا كنید كمك می كند كه تا رابطه بهتری با متن های نوشتاری برقرار كند. می توانید این كار را به صورت بازی انجام دهید مثلا موقع خواندن متن از او بپرسید كه چه علامتی باید در انتهای این جمله قرار بگیرد یا برخی از جملات را با علائم نشانه گذاری متفاوت بخوانید و در مورد معنای آن گفتگو كنید.
 
شكار حروف
 
یكی از كارهایی كه می توانید جهت لذت بخش تر كردن كتاب خواندن انجام دهید این است كه از كودك خود بخواهید در هر صفحه از كتاب یك حرف خاص را بیابد. یك ذره بین به او بدهید و بگویید كه اون كارگاه حروف است و باید كلمه ای كه خواستید را بیابد! می توانید از حروفی كه در نامش است برای شروع استفاده كنید. شكل مختلف حروف (جدا، پیوسته) را به او نشان دهید یا تعداد كل تكرار یك حرف در یك كتاب را با هم بشمارید.
 
شكار كلمات
 
می توانید از بچه های بزرگتر بخواهید مثلا حروف اشاره مثل آن، این، آنجا و با حروف ربط مثل یا، با و ... را بیابند. مثلا آن كلمه را بر روی یك كاغذ كوچك بنویسید و در هر صفحه كتاب بچسبانید و از او بخواهید كه آن كلمه را بیابد سپس جمله ای كه در آن به كار رفته است را بخوانید تا نحوه استفاده از آن ها را یاد بگیرد
 
پیش بینی داستان
 
قبل از اینكه كتاب را بخوانید از كودكتان بخواهدی به جلد كتاب نگاه كند و حدس بزند داستان در مورد چیست و چه چیزی در آن تصویر باعث می شود كه به این نتیجه برسد؛ سپس بخشی از داستان را بخوانید و از او بپرسید همچنان فكر می كند كه پیش بینی اش درست است یا می خواهد آن را تغییر دهد. پس از اینكه كتاب را خواندید پیش بینی او را بررسی كنید و ببینید كه چقدر با نتیجه داستان یكی بود. ممكن است كودك همچنان كه داستان را می خوانید بخواهد كه ادامه آن را پیش بینی كند این كار به تقویت مهارت داستان گویی او نیز كمك می كند كه مهارتی است كه كودك پس از اینكه مدتی شروع به نوشتن كرد آن را می آموزد.
 
درك مطلب
 
پس از اینكه داستانی را برای اولین بار خواندید از كودك چند سوال بپرسید تا ببینید چقدر از آن را به خاطر میاورد و اگر نتوانست سوالی را جواب دهد به او كمك كنید تا پاسخش را در كتاب بیابد و صفحه ای كه جواب سوال شما در آن قرار داشت را دوباره بخوانید. داشتن مهارت در درك مطلب هنگامی كه كودك شروع به خواندن كرد بسیار به او كمك می كند.
 
ایجاد علاقه نسبت به كتاب خواندن و یادگیری از تقویت مهارت های خواندن مهم تر است پس توجه داشته باشید كه بیش از حد بر روی تقویت مهارت ها تمركز نكنید و از كتاب خواندن با هم لذت ببرید.
 


مهدكودك     كتابخوانی     قصه خوانی برای كودك     قصه                                                
chapta