تاثیرات رنگ و فرم در گرافیک محیطی مهدکودک

دوشنبه 06 بهمن 14:31

مهد کودک به مرکز یا موسسه یا کانون فرهنگی – تربیتی اطلاق می شود که مسئولیت نگهداری، مراقبت، پرورش و فراهم نمودن زمینه بروز رشد استعدادهای کودکان تا سن قبل از ورود به دبستان را بر عهده دارند که با توجه به مدت فعالیت روزانه، جغرافیای فعالیت و نوع خدمات دارای انواع ذیل می باشد:


تاثیرات رنگ و فرم در گرافیک محیطی مهدکودک

یكی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه گرافیك محیطی توجه به تاثیرات و به كارگیری رنگ در محیط های مختلف است. امروزه مهدكودك به عنوان اولین فضای اجتماعی كه كودك در آن وارد می شود، نقش مهمی در دوران كودكی دارد و نه تنها فضایی جهت نگهداری كودكان می باشد، بلكه فضایی برای جامعه پذیری، رشد، تعلیم و تربیت كودكان است. طراحی فضای داخلی مهد كودك كه با توجه به ویژگی های ذهنی، رفتاری و شناختی كودك و با به كارگیری رنگ ها و فرم ها ی مناسب برای كودك طراحی شده باشد، می تواند مكان مناسبی را برای رشد كودك فراهم كند.

 

رنگ با قدرت تاثیرگذاری بر روحیات و تاثیر بر ضمیر ناخودآگاه می تواند نقش مهمی در افزایش هوش، تمركز، آرامش و اشتهای كودك داشته باشد، هم چنین فرم ها در سنین كودكی برای كودك قابل توجه هستند، زیرا توانایی القا مفاهیم را برای كودك دارا می باشند.موضوع اصلی این پژوهش بررسی تاثیرات محیطی رنگ ها بر كودك و شناخت رنگ و فرم های مناسب در طراحی فضای داخلی مهد كودك است. در این پژوهش در راستای دستیابی به اهداف فوق ابتدا به تعریفی از گرافیك محیطی، گرافیك محیطی خاص مهدكودك و روانشناسی محیط پرداختیم و به تاثیرات روانی و ناخودآگاه رنگ و تاثیرات فضایی رنگ ها اشاره كردیم و خصوصیات فرم را مورد بررسی قرار دادیم، سپس به به تاثیرات رنگ در جوانب مختلف زندگی كودك پرداختیم، كه در نهایت منجر به ارائه راه حل های بصری در طراحی رنگ و فرم برای فضاهای مختلف مهدكودك با كاركردهای متفاوت، در جهت رشد بهتر ذهنی، جسمی و روحی كودكان، شده است.


مهدكودك     مدیر مهد     روانشناسی رنگها     تاثیر رنگ بر ذهن كودك                                                
chapta