اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

دوشنبه 06 بهمن 14:48

مهد کودک به مرکز یا موسسه یا کانون فرهنگی – تربیتی اطلاق می شود که مسئولیت نگهداری، مراقبت، پرورش و فراهم نمودن زمینه بروز رشد استعدادهای کودکان تا سن قبل از ورود به دبستان را بر عهده دارند که با توجه به مدت فعالیت روزانه، جغرافیای فعالیت و نوع خدمات دارای انواع ذیل می باشد:


 اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

مطالعات روانشناسی نشان داده است كه بازی نه تنها جنبه سرگرمی برای كودكان دارد بلكه در رشد آن ها نیز بسیار تاثیر گذار است. اسباب بازی باید مناسب سن, علایق و توانایی های ذهنی و رشدی كودك باشد. در حقیقت چون خواسته ها و تمایلات كودكان به لحاظ فیزیولوژی و روانشناسی در سنین مختلف فرق می كند, پس بهتر است در هر سن و سالی اسباب بازی مناسب همان سن را برای آن ها تهیه كرد تا موجب رشد فكری و شخصیت آن ها شود.
اهمیت اسباب بازی
اسباب بازی باید ذهن كودك را برانگیزد و او را به سوی خلاقیت و نوآوری سوق دهد و بتواند كودك را از راه بازی با زندگی آشنا كند. مثلا قیچی برای بریدن, خمیر بازی برای شكل دادن, انواع پازل ها, لگوها و وسایل پیچ و مهره دار كه به هماهنگی بین حركات چشم و دست كمك می كنند. در سایت فكر نو در این زمینه مقاله ای  با عنوان  اسباب بازی  به فعالیت های خلاقیت آمیز كودكان كمك می كند نوشته شده است كه برای مطالعه بیشتر می توانید به آن مراجعه كنید.
 
 
اسباب بازی هر چقدر بتواند حواس بیشتری از كودك را به كار گیرد لذت بیشتری در آن ایجاد می كند. كودكان چیزی را كه لمس كنند, ببینند و بشنوند بیشتر از آن لذت می برند تا چیزهایی كه فقط مشاهده كننده آن باشند. وسایل بازی خوب می تواند تصورات و تخیلات كودك را گسترش بخشد و میل كنجكاوی و اكتشاف را در او پرورش دهد. همچنین اسباب بازی ها باید مستحكم و آنقدر با دوام باشند كه كودكان بتوانند مدت طولانی با آنها بازی كنند و زود خراب نشوند.
 
 
 انتخاب اسباب بازی مناسب با سن كودك
تحقیقات نشان داده اند از زمانی كه نوزاد می بیند و بوها و صداها را تشخیص می دهد می توان با در اختیار گذاشتن اسباب بازی های مناسب توانایی هایش را افزایش داد و استعداد نوزاد را شكوفا كرد. برای این سنین باید اسباب بازی های سبك را انتخاب كنید, سعی كنید این اسباب بازی ها نرم, ضد حساسیت و دارای رنگ های روشن باشند, رنگ روشن باعث جلب توجه بیشتر كودك می شود. برای نوزادان خیلی كوچك كه هنوز توانایی بازی ندارند بهترین وسایل, اسباب بازی هایی برای نگاه كردن و یا گوش دادن هستند كه شنوایی و بینایی كودك را تقویت می كنند.
 
 
 
در سنین بالاتر كودكان فعالیت بدنی بسیار زیادی دارند و اسباب بازی هایی كه از آن ها بالا بروند و آن ها را حركت دهند برایشان مناسب تر است, چیزی مثل سه چرخه برای بازی های بیرون از منزل و وسایلی مثل جعبه های بازی با شن های بهداشتی, ماشین های كوچك, توپ های بادی بسیار بزرگ و وسایل حفر زمین, گزینه های خوبی هستند. در سایت پزشكان بدون مرز در مقاله ای با عنوان روش انتخاب اسباب بازی ایمن برای كودكان تمامی نكات درباره ویژگی های اسباب بازی كودكان, با توجه به بازه سنی آن ها آورده شده است كه در انتخاب اسباب بازی مناسب شما را راهنمایی می كند.


مهدكودك     اسباب بازی     اسباب بازی در مهدكودك                                                    
chapta