مهدکودک آنچه باید باشد

دوشنبه 06 بهمن 14:02

بچه های مهدکودک نحوه کنترل رفتارهای خودشان را در معیت راهنمایی بزرگسالان مهربان و با توجه یاد می گیرند. در این مرحله بچه ها واقعا مایل به یاد گرفتن هستند و کنجکاوی شان هم به آنها کمک می کنند. مربی ها - با زمینه تحصیلی مناسب در زمینه آموزش به کودکان پیش دبستانی و رشد کودکان - می توانند آن چه که بچه ها برای رشد فیزیکی ، احساسی و هوشی کودکان نیازمندند ، در اختیارشان بگذارند.


مهدکودک آنچه باید باشد

مهدكودك جاییست كه باید عشق به دانستن را در كودكان به وجود بیاورد ، دانش عمومی آنها را زیاد كند و قابلیت آنها برای كنار آمدن با بقیه را افزایش دهد و علاقه آنها را به جهان و طبیعت برانگیزد. مهم است كه در آن كودكان هنوز كودك باشند.

آماده شدن برای مدرسه به این معنی نیست كه به جای بازی بچه ها را مجبور به یادگیری كنند یا اینكه بچه ها مجبور به یادگیری مهارت های مربوط به دبستان باشند و یا به تست های استاندارد برای بررسی موفقیت دانش آموزان تكیه كنند.

بچه های مهدكودك نحوه كنترل رفتارهای خودشان را در معیت راهنمایی بزرگسالان مهربان و با توجه یاد می گیرند. در این مرحله بچه ها واقعا مایل به یاد گرفتن هستند و كنجكاوی شان هم به آنها كمك می كنند. و آنها با عطش یادگیری وارد مدرسه می شوند.

برنامه های  آموزشی مهدكودك در واقع باید به عنوان یك زنگ تفریح در كنار فعالیتهای گروهی و فردی باشد كه كودك در آن ها با گروه همسال بازی می كند.( متوجه شدید؟ در كنار بازیها و فعالیتهای فردی وقتی كه برای یادگیری مهارتهای مدرسه صرف می شود در حد یك زنگ تفریح خواهد بود) كلاس های یك مهدكودك مناسب ، رشد ارزشمندی در كودكان ، هویت فرهنگی آنها را، استقلال و نیروهای فردی آنها را تشویق می كند.
از آغوش مادر تا مهد كودك

بچه های مهدكودك نحوه كنترل رفتارهای خودشان را در معیت راهنمایی بزرگسالان مهربان و با توجه یاد می گیرند. در این مرحله بچه ها واقعا مایل به یاد گرفتن هستند و كنجكاوی شان هم به آنها كمك می كنند. و آنها با عطش یادگیری وارد مدرسه می شوند. مربی ها - با زمینه تحصیلی مناسب در زمینه آموزش به كودكان پیش دبستانی و رشد كودكان - می توانند آن چه كه بچه ها برای رشد فیزیكی ، احساسی و هوشی كودكان نیازمندند ، در اختیارشان بگذارند. اینجا ده نشانه یك كودكستان مناسب را می بینید :

1- بچه ها با متریالهای مختلف كار می كنند یا با بچه های دیگر بازی می كنند. بچه ها بی هدف مجبور به نشستن و ساكت ماندن برای مدت طولانی نیستند.

2- بچه ها در طول روز به فعالیتهای مختلف دسترسی دارند مانند بلوكهای خانه سازی ، بازیهای تخیلی ، كتابهای عكس ، نقاشی ها و ابزار هنری و اسباب بازیهای رو میزی نظیر لگوها و پازلها. همه بچه ها در زمان یكسان ، كار یكسانی را انجام نمی دهند.

3- مربی ها در زمانهای مختلفی از روز ، با بچه ها به صورت گروههای كوچك یا به طور فردی هم كار می كنند. مربی ها تمام وقتشان را با تمام گروه سپری نمی كنند.

4- كلاس با كاردستی های خود بچه ها تزیین شده است. با دست نوشته های خود آنها و قصه هایی كه خود بچه ها ساخته اند.

5- بچه ها اعداد و الفبا را در زمینه فعالیتهای روزمره خود می آموزند. در خلال فعالیتهایی مانند كشف طبیعت و دنیای گیاهان و حیوانات ، آشپزی. مراقبت كردن از حیوانات و گیاهان و آماده كردن میان وعده ها همه فعالیتهایی با معنی و مفید برای بچه ها هستند.

مهدكودكهای مناسب با همدیگر متفاوت هستند. برنامه آموزشی با توجه به زمینه ها و علائق بچه های مهدكودك متفاوت است. ولی تمام مهدكودكهای خوب در یك مساله مشترك هستند : توجه به توسعه كودكان در تمامی ابعاد.

6- بچه ها مدت كوتاهی صرف فعالیتهای نشستنی می كنند ( حداكثر یك ساعت ) و بقیه وقتشان به بازی و كشف كردن می گذرد. پر كردن كاغذها نباید فعالیت اصلی آنها باشد.

7- بچه ها هر روز شانس بازی كردن در فضای بیرون را با توجه به شرایط هوای بیرون داشته باشند. بازی در فضای آزاد هیچ وقت نباید قربانی فعالیتهای آموزشی شود.

8- مربی ها برای بچه ها در طول روز كتابهای قصه بخوانند و این فعالیت مختص زمان خواب بچه ها نباشد.

9- برنامه آموزشی ، بین كودكانی كه در آموزش جلوترند و آنهایی كه نیاز به كمك دارند ،قابل تطبیق باشد. برای اینكه كودكان در زمینه ها و تجربه ها با همدیگر متفاوتند و همه آنها در زمان یكسان ، مسائل یكسان را فرا نمی گیرند.

10 - والدین باید از فرستادن كودكانشان به مهدكودك احساس خوبی داشته باشند. بچه ها باید شاد باشند. آنها نباید گریه كنند یا اینكه  مریض باشند.

مهدكودكهای مناسب با همدیگر متفاوت هستند. برنامه آموزشی با توجه به زمینه ها و علائق بچه های مهدكودك متفاوت است. ولی تمام مهدكودكهای خوب در یك مساله مشترك هستند : توجه به توسعه كودكان در تمامی ابعاد.

شناخت كودك - دانشنامه رشد


مهدكودك     از آغوش مادر تا مهد كودك     شناخت كودك     تربیت كودك در مهدكودك                                                
chapta