راهکارهایی جهت آموزش نقاشی به کودکان 1 تا 4 ساله

دوشنبه 06 بهمن 18:12

یادگرفتن نقاشی در عین حال که یک فعالیت تفریحی است، آموزشی نیز می باشد و کمک می کند که کودک مهارت های حرکتی ظریف (حرکاتی که مستلزم هماهنگی عضلات به هنگام انجام اعمال دقیق و ظریف است) و مهارت های تفکر خلاقانه خود را تقویت کند. از آنجاییکه مهارت های حرکتی ظریف کودک در سال اول زندگی اش پیشرفت می کند، احتمالا آن ها می توانند در 12 ماهگی یک ماژیک یا مداد را در دست بگیرند و نقاشی بکشند ولی اگر کودک شما این توانایی را دیرتر به دست آورد نیز مشکلی نیست چراکه کودکان با روند متفاوتی رشد می کنند.


راهکارهایی جهت آموزش نقاشی به کودکان 1 تا 4 ساله

نقاشی كشیدن یكی از مهارت های مهمی است كه بهتر است كودك شما در سنین پایین یاد بگیرد و به كودك تان كمك می كند كه مهارت های تفكر خلاقانه، خواندن، نوشتن و حتی ریاضایت را تقویت كند. شما باید به كودكتان كمك كنید تا مهارت هایش را تقویت كند اما این نكته را نیز در نظر داشته باشید كه گاهی باید به آنها اجازه دهید بدون هیچ محدودیت و كنترلی هر ؛آنچه كه دوست دارند را نقاشی كنند. آموزش به كودك مهم است پس بهتر است آن را به كاری جذاب و لذت بخش تبدیلش كنید و نه یك كار اجباری.
 
12 تا 30 ماهگی
 
تعدادی ماژیك و كاغذ آماده كنید و با كودكتان توضیح دهید كه می خواهید با او نقاشی بكشید. یك خط بكشید و از كودكتان بخواهید یك رنگ را انتخاب كند و از جایی كه شما خط را به پایان رساندید ادامه دهد. از كودكتان بخواهید هنگام انتخاب هر رنگ، نام آن را بلند بگوید؛ وقتی نوبت شما شد نیز همین كار را انجام دهید.به صورت نوبتی این كار را انجام دهید و خط های مستقیم و منحنی بكشید تا جایی كه كاغذ پر از خط های شما شود. حالا می توانید شكل هایی كه از خط های به هم چسبیده شما ایجاد شده را رنگ كنید و اگر شكل واضحی یافتید نامش را بلند بگویید.
 
اگر كودك شما می تواند در این سن خطوط عمودی یا افقی بكشد او را بسیار تشویق كنید. نقاشی كشیدن با مداد یا ماژیك مهارت های حركتی ظریف، قدرت بینایی و خلاقیت كودك و همچنین اعتماد به نفس او را تقویت می كند. همیشه در مورد تصویری كه همراه با كودكتان می كشید با او صحبت كنید و پس از اتمام كار آن را جایی آویزان كنید تا هم شما و هم كودكتان از دیدن آن لذت ببرید.
 
توجه داشته باشید كه كودكان نارس زمان بیشتری نیاز دارند تا به این مرحله برسند. همچنین بسیاری از كودكان تا قبل از سن 15 یا 16 ماهگی شروع به نقاشی (خط خطی كردن) نمی كنند اما وقتی كه شروع كردند پیشرفت خوبی دارند.
 
31 تا 36 ماهگی
 
زمانی كه كودكتان 2 و نیم ساله شد می تواند به راحتی مداد را در دست بگیرد. كودكان در این سن می توانند زاویه هایی مثل عدد " ۷" را بكشند كه بسیار سخت از كشیدن یك خط صاف است. همچنین كودك شما توانایی كشیدن اشكال دایره ای را نیز خواهد داشت و حتی ممكن است بتواند برخی حروف را نیز بنویسد اما اگر كودكتان در این سطح نیست ناراحت و نگران نباشید؛ صبر كنید تا زمانی كه خودشان آمادگی اش را داشته باشند و این كار برایشان جذاب و هیجان انگیز باشد. كودك شما در زمان مناسب خود نقاشی كشیدن را شروع و پیشرفت خواهد كرد پس جای هیچ گونه نگرانی نیست. از كودكتان بخواهید كه در مورد هر خطی در نقاشی اش توضیح دهد، ممكن است از نظر شما یك خط یا انحنای ساده باشد ولی از نظر آنها معنای زیادی داشته باشد.
 
در این سن كودكتان زمان بیشتری صرف نقاشی كشیدن می كند فقط حواس تان به كودكتان باشد تا این كار را روی دیوار خانه و مبلمان و هر چیزی كه می تواند به عنوان صفحه نقاشی استفاده كند، انجام ندهد!
 
3 تا 4 سالگی
 
در این سن می توانید از كودكتان بخواهید كه شكل های اولیه مثل دایره، مثلث و مربع را نقاشی كند. ابتدا خودتان آن شكل را بكشید سپس از كودكتان بخواهید كه آن را كپی كند. به زودی كودكتان یاد می گیرد كه چگونه به تنهایی بدون كمك و راهنمایی شما این شكل ها را بكشد. شما می توانید نقاشی كشیدن را با آموزش تركیب كنید مثلا از كودك تان بخواهید تعداد گوشه های هر شكل را بشمارد و به این ترتیب شمارش را با كودك تان تمرین كنید. كودكتان از رنگ كردن شكل هایی كه با هم كشیدید لذت خواهد برد. همچنین در این سن برخی از كودكان می توانند بعضی از حروف الفبا را نیز بكشند یا بنویسند. معمولا در این سن كودكان  در كشیدن تصویر افراد دقیق هستند در نتیجه شما می توانید با كشیدن تصویر یك آدمك ساده شروع كنید و كودكتان به مرور جزئیات آن را كامل كند.
 
توجه داشته باشید كه نكاتی كه در بالا ذكر شد تنها در جهت پیشنهاد راه هایی برای آموزش نقاشی است و شما می توانید با استفاده از ایده و خلاقیت خود راه های دیگری را نیز امتحان كنید و موفق شوید. در صورتی كه تجربه ای دارید می توانید آن را در بخش نظرات با سایر والدین به اشتراك بگذارید.


مهدكودك     آموزش نقاشی     مربی مهدكودك                                                    
chapta