راهکارهایی جهت آموزش لباس پوشیدن به کودکان

دوشنبه 06 بهمن 18:07

یادگرفتن پوشیدن لباس به تنهایی یکی از مهارت های ضروری زندگیست که رشد حس استقلال در کودکان می شود و اگر کودک یاد بگیرد که مستقل باشد در بزرگسالی نیز فردی خلاق و با انگیزه خواهد بود که می تواند روی پاهای خودش بایستد و نیازمند کسی نباشد و اگر شما تا به حال برای آموزش این مهارت تاخیر داشته اید اکنون زمان آن رسیده است که اقدامی در این زمینه انجام دهید.


راهکارهایی جهت آموزش لباس پوشیدن به کودکان

اجازه دهید كودكان انتخاب كنند
 
به كودكتان اجازه دهید كه خودش لباسش را انتخاب كند تا لباس پوشیدن برایش جذاب و هیجان انگیز باشد البته نباید تعداد لباس ها آنقدر زیاد باشد كه كودك سرگردان شود مثلا انتخاب بین 2 یا 3 لباس هم برای كودكان در این سن مشكل خواهد بود و از آنجاییكه آن ها در مورد تناسب رنگ ها نیز چیزی نمی دانند باید این بخش را خودتان به عهده بگیرید. پس از اینكه لباسش را انتخاب كرد آن ها را به صورت مرتب بر روی صندلی قرار دهید تا زمانی كه می خواد بپوشد به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد
 
یك پوستر از نحوه لباس پوشیدن برای كودك حاضر كنید
 
یك پوستر درست كنید كه نحوه پوشیدن لباس را به كودكان نشان دهد. مثلا می توانید یك مقوا یا كاغذ بزرگ تهیه كنید آن را به ستون های مختلف تقسیم كنید و در هر ستون پوشیدن یك لباس را به او نشان دهید توجه داشته باشید كه در هر ستون فقط و فقط یك لباس باشد و لباس هایی كه نشان می دهید به ترتیبی باشند كه پوشیده می شوند مثلا اول كفش سپس شلوار نباشد! اگر نمی تواند به راحتی تصویر لباس ها را بكشید می توانید از آن ها عكس بگیرد و تصاویر آن ها را با ترتیب مشخص به هم بچسبانید. پس از اینكه پوستر را حاضر كردید آن را جایی در دید كودكتان بچسبانید یا آویزان كنید.
 
می توانید برای جذاب تر شدن از تصاویر بریده شده از مجلات یا پارچه نمدی برای درست كردن تصاویر لااستفاده كنید.
 
زودتر بیدار شوید
 
وقتی قرار است كودكتان خودش لباس هایش را بپوشید مسلما زمان بیشتری خواهد برد در نتیجه صبح زودتر بیدار شوید تا كودك زمان كافی برای پوشیدن لباس هایش را داشته باشد. تا زمانی كه كودكتان عصبی و خسته از پوشیدن لباسش به نظر نمی رسد برای كمك به او كاری انجام ندهید مگر اینكه به اندازه كافی زمان برای این كار گذاشته باشد.
 
از لباس های ساده شروع كنید
 
هنگام آموزش لباس پوشیدن به كودكان از لباس های ساده مانند شلوار ساده، كتو ... شروع كنید پس از اینكه كودكتان با نحوه لباس پوشیدن آشنا شد می تواند لباس های سخت تر مثل لباس های دكمه دار یا زیپ داره را خودش بپوشد. از یك مازیك برای علامت زدن بالا و پایین جوراب كودك استفاده كنید تا كودك بر اساس آن تشخیص دهد كه كدام بخش جوراب زیر و كدام بخش بالا قرار می گیرد. برای كمك به كودك در پوشیدن كفش می توانید از برچسب های مخصوص برای مشخص كردن پای راست و چپ استفاده كنید. نیاز نیست در همان مرحله اول چگونگی بستن كفش را نیز به كودك آموزش دهید می توانید این مرحله را به زمانی موكول كنید كه كودك توانایی پوشیدن كفش بدون دخالت شما را به دست آورد.
 
مهارت در دكمه ها و زیپ
 
برای كودكان كم سن تر كه در حال توقیت عضلات كوچك خود هستند، سر و كله زدن با زیپ و دكمه ها كار دشواریست پس ابتدار با لباس هایی شروع كنید كه دكمه و جا دكمه ای های بزرگ و راحت داشته باشد و اگر خودت می توانید دكمه لباس ها را با دكمه های بزرگتر جایگزین كنید و دكمه ها شل را محكم كنید تا زمانیكه كودكتان با آن ها كلنجار می رود از لباس جدا نشوند. با كودكتان تمرین كنید كه دكمه ها را باز و بسته كند و یا چگونه زیپ را ببندد. برای جالب تر كردن این فعالیت می توانید مثلا از عروسك ها و لباس های دكنه و زیپ دارشان استفاده كنید یا خودتان یك عروسك با این ویزگی ها بسازید. حتی می توانید دو تكه پارچه تهیه كنید و بر روی یك تكه دكمه ها را بدوزیدو بر روی تكه دیگر جا دكمه ای را ببرد. حتی برای هیجان بیشتر می توانید كیف های بسیار ساده كه با دكمه یا زیپ باز می شوند را تهیه كنید و یك شكلات یا جایزه برای كودكتان در آن بگذارید و كودك پس از اینكه موفق شد دكمه ها یا زیپ را باز كند یا ببندد  آن جایزه را دریافت كند.
 
كم و محدود كردن انتقادها
یادگرفتن پوشیدن لباس به تنهایی كار سختی برای بچه هست و انتقاد و ایراد گرفتن شما نیز كارشان را ساده تر نخواهد كرد در نتیجه سعی كنید از گفتن جملاتی همچون "بازم دكمه هات و اشتباهی بستی" یا "بازم كفشات و جا به جا پوشیدی" خودداری كنید. این جملات به ظاهر بی خطر هستند اما در واقع باعث می شوند تلاش كودك بی ارزش خوانده شود و اعتماد به نفسشان را از دست بدهند در عوض از تلاش كودك برای پوشیدن لباس هایش به تنهایی قدردانی كرده و او را تشویق كنید.
 
آموزش پوشیدن لباس به كودك ممكن است هم برای كودك و هم برای والدین كاری طاقت فرسا باشد اما اگر ساده شروع كنید و ایراد گرفتن را كنار بگذارید و زمان كافی به او بدهید و راه هایی برای تقویت قدرت عضلات كوچكش بیابید! به زودی كودك شما در پوشیدن لباس هایش خبره می شود!


مهدكودك     واحدكار     مربی مهدكودك     آموزش لباس پوشیدن                                                
chapta